Paretovo pravidlo

Lék na peřeje v hlavě? Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo

Když vidím tu kupu papírů před sebou, desítky emailů, které nejsou přečtené, na mobilu mi svítí jeden zmeškaný hovor za druhým ….. v mé hlavě se právě odehrávají peřeje a chci vyskočit z kůže. Cítím se hrozně, mám tuny práce, neví kde začít dříve a cítím, že se mi nechce pracovat.

Cítíte se občas také tak?

Proč toho mám tolik! Jak by vaši práci zvládal někdo, koho obdivujete  nebo někdo, komu jde práce prostě od ruky? Jak on by se s tím vším vypořádal a kde by začal? Jak by mou práci zvládl třeba Steve Jobs?

Spočítali jste si někdy, kolik hodin denně promrháte, než odbavíte ten balast a konečně začnete dělat ty správné věci, které přináší výsledky? Jaké množství promrhaného času je to za den,  týden, měsíc nebo rok?

Pusťte na to Pareta

Pokud si nevyberete činnosti, které chcete a potřebujete řešit, protože jsou pro vás důležité, udělá to za vás někdo jiný. Vy sami si rozhodněte, do čeho a kdy se pustíte. Řídit SE DAJÍ NAŠE ROZHODNUTÍ! Vy si rozhodujete, na jakou schůzku půjdete, jaký mail vyřídíte, jakému zákazníkovi se budete věnovat anebo jaký úkol bude mít to výsostné právo, že ho zpracujete jako první. I když je vám práce určena, vždy máte na výběr několik variant řešení a ne všechny cesty jsou správné a přímé!

Paretovo pravidlo je pojmenováno podle ekonoma Vilfreda Pareta. Paret zjistil, že 80% bohatství je v rukou 20% lidé. Platí to i opačně: 80% lidí vytváří pouze 20% bohatství. A toto pravidlo platí ve všech oblastech, leží všude kolem vás.

Souhlasíte se mnou, že:

  • 80% problémů vytváří 20% vašich vztahů?
  • 80% zábavy zažijte s 20% vašich kamarády?
  • 20% oděvů nosíme 80% času?
  • 20 % vynaloženého času přinese 80 % výsledků/zisků?
  • 20% řidičů způsobuje 80% dopravních nehod?
  • 20% klientů mi přinese 80% tržeb 🙂

paretovo pravidlo

Procenta se mohou lišit, může to být 30/70 nebo 10/90. Vtip je v tom pochopit, jak věci fungují, které fungují nejlépe a s těmi se zabývat.

 Jak to máte vy?

Kterých 20% vašich činností, vám přinese 80% výsledků?
Jakých 20% zákazníků, vám přináší 80% zisku?
Kterých 20% zaměstnanců, přispívá 80% plnění firemních výsledků?
Kterých 80% vašich činností, vám generuje pouze 20% výsledků?

Zaměřte svou pozornost na klíčových dvacet procent. Zaměřte se na klíčové zákazníky, kteří vám přináší největší tržby. Dejte jim maximální pozornost, věnujte se jim, pečujte o ně. Hýčkejte 20% svých zaměstnanců, protože vám přináší 80% výsledků vaší firmy. Dejte jim něco navíc, zaměstnanecký benefit, ať mají pocit a ví, že jsou pro vás opravdu důležití.

Představte si situaci: 50 klientů, kteří generují obrat 5 mil. Kč. A díky Paretovu pravidlu vím, že z 50 klientů pouze cca 20% mi může přinést 80% obratu. Pouze těch 20% může generovat největší obraty a ti jsou pro mě absolutně klíčový a ty musím znát!

Znáte vy, dobře své klienty? Dokážete je teď napsat na papír? Musíte se o ně starat, aby se cítili dobře a zase si u vás služby/zboží objednali.

  1. Varianta: Jste obchodník a přemýšlíte takto:  všem  50 klientů se věnujete a chcete jim dát skvělou péči, ihned je informujete o něčem novém, mají svého osobního konzultanta, objednané zboží mají včas doručené, řešíte s nimi okamžitě jakékoliv potíže a na maily odpovídáte obratem.

Otázka zní: „Kolik % zákazníků dostane tuto vaši “super péči”? Kolik jste kapacitně schopni zvládnout z 50 klientů? Ze zkušenosti vím, že vyhovět nemůžete všem, ale max. cca 30%! V našem případě tedy cca 15 zákazníkům.

A pak přijde váš šéf a řekne: “Nesmíte přijít ani jednoho zákazníka, o všechny se musíte postarat!”

Lítáte jako s “useknutou” hlavou, ale nejste schopni dát “super” péči úplně všem.  V našem případě opečujeme 30% klientů z celkových 5 mil. = 1,5 mil. CZK.

Chci se věnovat všem, ale obsloužím pouze cca 30% zákazníků, kteří dostanou skvělou péči. 30% = jsme na cca 1,5 mil. Kč.

 Paret 1 varianta

  1. Varianta: Jste obchodník a řeknete si. Aháá! 20% zákazníků mi udělá 80% obrat. Na ty se musím zaměřit a věnovat jim max. pozornost. 10 zákazníků mi může přinést 4 mil. obratu. Tedy 10 zákazníků je pro mě absolutně klíčových. A těm dám “mega” péči. Na ně se musím zaměřit, znát je, poznat je, prostě vědět o koho jde. Vytvořit si kompas a těmto klíčovým klientům se věnovat jako prvním. Vědět, že když mi zavolají v 20 hod večer, zvednu jim telefon. Když budu na dovolené, nechám se upozorňovat na emaily pouze od těchto klíčových lidí a pokud mi napíší, prostě jim odepíšu. A oni … budou nadšeni! Šťastni, že jim napíšete email i z dovolené. Ostatní zákazníci jednoduše počkají, až se vrátíte do kanceláře – nic strašného se nestane.

Věnuji maximální péči „klíčovým“ 10 zákazníkům = 4 mil. Kč

Paret 2 varianta

Uvedená příklad berte s rezervou, slouží pro znázornění dopadu našeho rozhodování.

Cítíte ten rozdíl? Jestli 1 varianta dát “super” péči všem a získám 1,5 mil. anebo si vyberu 10 důležitých zákazníků a získám 4 mil. CZK? Jak se budete příště rozhodovat?

Paretovo pravidlo je všude – kolik emailů, telefonátů nebo schůzek mi generuje 80% výsledků?

Soustřeďte se na vašich úžasných 20%. Je samozřejmé, že na ty ostatní nebudete kašlat! Těm se budete také věnovat – ale už si rozmyslíte, jestli pojede 3x týdně do Ostravy, rozmyslíte se, jestli jim telefon zvednete v 20 hod večer.

VÝSLEDKY JSOU ZPŮSOBENY DĚLÁNÍM SPRÁVNÉ VĚCI, NIKOLIV DĚLÁNÍM VĚCÍ SPRÁVNĚ
(Peter Drucker)

Neseďte jen tak a jděte do akce a stáhněte si níže PDF dokument.

  • Sepište si pod sebe všechny činnosti, kterými se zabýváte – doma, v  zaměstnání
  • označte si ty, které vás vystřelí blíže k výsledkům
  • napište si a prioritně se zabývejte pouze těmito.

Zabývejte se tím, co vás vystřelí k vašim výsledkům, neztrácejte čas maličkostmi.

 

Markéta Málková

je podnikatelka, která se zabývala strategickými analýzami online projektů, efektivitě pracovních postupů a digitálním dovednostem.

Nyní se věnuje rodinné firmě, rodině a investicím do moderních technologií.

Markéta je nadšená sportovkyně, která má ráda pořádek, řád a systém.

Dostupné moderní technologie a chytrá řešení jsou jejím každodenním chlebem. Jednoduchost, mimimalismus a zjednodušení věcí, se stávají jejím životním stylem.

Věří v pravdivost, v sílu detailu a upřímnosti. Řídí se mottem: “Není důležité stihnout vše, ale pouze to, co je důležité."
Markéta Málková

Latest posts by Markéta Málková (see all)

Markéta Málková

je podnikatelka, která se zabývala strategickými analýzami online projektů, efektivitě pracovních postupů a digitálním dovednostem. Nyní se věnuje rodinné firmě, rodině a investicím do moderních technologií. Markéta je nadšená sportovkyně, která má ráda pořádek, řád a systém. Dostupné moderní technologie a chytrá řešení jsou jejím každodenním chlebem. Jednoduchost, mimimalismus a zjednodušení věcí, se stávají jejím životním stylem. Věří v pravdivost, v sílu detailu a upřímnosti. Řídí se mottem: “Není důležité stihnout vše, ale pouze to, co je důležité."